Aktualności
W zeszłym tygodniu słupska "Solidarność" miała przyjemność gościć Przewodniczącego Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" Pana Waldemara Jakubowskiego. Problemów stojących przed polską edukacją stoi bardzo wiele, tak jak wiele pytań padło podczas czwartkowego spotkania. Ważne jest by rozmawiać, ale także i działać - holistycznie, pedagogicznie, a nie tylko związkowo. W jedności siła. Dziękujemy za udany dialog!
Ministerstwo proponuje następujące stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z pierwszej grupy zaszeregowania płacowego:
1) nieposiadający stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący) – 4908 zł
2) mianowany – 5057 zł
3) dyplomowany – 5915 zł
Oznacza to, że minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z pierwszej grupy zaszeregowania płacowego wzrosną dla nauczycieli:
1) nieposiadających stopnia awansu zawodowego – o 1218 zł;
2) mianowanych – o 1167 zł;
3) dyplomowanych – o 1365 zł.
Obradująca w Warszawie 17 stycznia br. Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” była poświęcona wielu problemom edukacyjnym dotyczącymi zarówno spraw wewnątrzzwiązkowych, jak i tych związanych działalnością Sekcji w przestrzeni publicznej.
Postulaty i stanowiska WZD oraz zasady współpracy KSOiW NSZZ „Solidarności” i MEN to tematy pierwszego spotkania strony związkowej z Panią Minister Barbarą Nowacką. 17 stycznia 2024 roku, Waldemar Jakubowski, Danuta Utrata, Izabela Lorenz-Sikorska i Janusz Wolniak spotkali się z Panią Minister Barbarą Nowacką oraz kierownictwem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Pani Minister przedstawiła osoby kierujące ministerstwem i wskazała ich kompetencje. Za współpracę ze stroną związkową odpowiada Pani Minister Paulina Piechna-Więckiewicz. Przewodniczący KSOiW Waldemar Jakubowski wręczył postulaty KSOiW i uchwały WZD KSOiW. Podkreślił, że w przekazanych dokumentach delegaci wskazali na problemy, które wymagają podjęcia działań strony rządowej we współpracy ze związkami zawodowymi. Przewodniczący Waldemar Jakubowski jako najpilniejsze wskazał:
- Niezwłoczny wzrost minimalnych stawek wynagrodzenia nauczycieli przynajmniej o 30% na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, nie mniej jednak niż 1500 zł brutto.
- Odejście od kwoty bazowej i powiązanie stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw.
- Przeznaczanie docelowo na edukację 8% PKB.
- Urealnienie ochrony prawnej godności nauczycieli w związku z wykonywaną pracą.
- Standaryzacja warunków pracy nauczycieli.
- Zapewnienie wysokiego poziomu funkcjonowania szkolnictwa specjalnego.
- Ustawowe zagwarantowanie stałego uprawnienia do wcześniejszych emerytur w wysokości umożliwiającej godziwe życie.
- Ograniczenie biurokracji, przede wszystkim związanej z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Wprowadzenie przepisów określających wynagrodzenie nauczycieli za inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły – art. 42 KN.
- Podniesienie dodatku za wychowawstwo do 20 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego) i nadanie uprawnień do niego pracownikom faktycznie pełniącym tę funkcję bez wynagrodzenia, np. w centrach kształcenia zawodowego, zespołach edukacyjno-terapeutycznych i innych.
- Zbudowanie funkcjonalnego systemu kształcenia i podnoszenia kwalifikacji nauczycieli oraz doradztwa metodycznego.
- Znowelizowanie art. 47 KN – zrównanie uprawnień do nagród jubileuszowych z pracownikami samorządowymi.
- Ujednolicenie przepisów dotyczących wysokości i uprawnień do dodatku za warunki trudne i uciążliwe – praca z uczniami niepełnosprawnymi, bez względu na rodzaj placówki i miejsce wykonywania pracy w wysokości co najmniej 20% wynagrodzenia zasadniczego za pracę w warunkach trudnych i 10% za pracę w warunkach uciążliwych.
- Uzyskanie uprawnień do urlopu na żądanie wzorem innych grup zawodowych w Polsce.
- Jednoznaczna regulacja prawna w sprawie pensum i wynagradzania, np. nauczyciel informatyk – zajęcia teoretyczne – 18 g., a zajęcia praktyczne – 20 g. (wykonują tę samą pracę).
- Wprowadzenie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego.
Problemy szkolnictwa specjalnego i postulat ograniczenia dokumentacji związanej z pomocą psychologiczno – pedagogiczną omówiła Izabela Lorenz-Sikorska. Danuta Utrata przedstawiła obszary wymagające zmian w szkolnictwie zawodowym, a Janusz Wolniak w szkolnictwie dla dorosłych. Przedstawiciele KSOiW zapytali o konsekwencje „odchudzenia” podstawy programowej i czy zmniejszona zostanie liczba godzin. Pani Minister Katarzyna Lubnauer przekazała, że liczba godzin pozostanie bez zmian. Kolejne pytanie dotyczyło zadań domowych, będą one zlikwidowane w szkołach podstawowych. Zmiany te wejdą w życie od 1 września 2024 r. Strona związkowa omówiła propozycje zasad i trybu współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Widzi ona konieczność ustalenia harmonogramu spotkań, aby jak najszybciej wprowadzić zmiany oczekiwane przez środowisko oświatowe. Pani Minister zaproponowała również możliwość merytorycznych spotkań przedstawicieli MEN ze strukturami związkowymi w terenie.
<< Wstecz 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 Dalej >>